woensdag 30 juli 2014

Wat leer ik van Noach?

Noach deed wat God zei: een ark bouwen waar geen water was. God wilde een nieuwe wereld beginnen, ééntje zonder slechtheid. Een schone lei. Noach had genade gekregen. Met zijn drie zoons en hun vrouwen maakte Noach een nieuwe start. 

Mij raakt dit heel erg. Dit doet God ook met ons. Een schone lei. Een leven zonder slechtheid. Het oude achter je laten en een nieuw leven beginnen. In de Bijbel staat: 

2 Korintiërs 5:17 Daarom, als iemand één met Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.

Noach was anders. Hij leefde anders dan de meesten. Hij deed wat God zei. En hij kreeg genade van God als hij fouten maakte. Dat wil ik ook!



Niet met de stroom mee

Noach koos ervoor om te doen wat God zei, ook al deden anderen dat niet. Dat betekent dat hij God persoonlijk kende. Hij hoorde Gods stem en ging doen wat God zei. Ook al kozen andere mensen iets anders.

Wat zal hij zich onbegrepen hebben gevoeld, misschien wel door zijn eigen vrienden!

Zelf ga ik ook tegen de stroom in. Bijvoorbeeld door te trouwen, en ook nog op m'n 21e. Zo vaak kijken mensen mij verbaasd aan! "Huh, ben jij al getrouwd? Waarom kies je daarvoor?" In Nederland leer je om eerst "te genieten van het leven", voordat je je bindt aan iemand. En dan het liefst door alleen samen te wonen, want dan hoef je niet te scheiden als je weer uit elkaar gaat. 

Van God leer ik om te kiezen voor de man, die God voor mij kiest. En niet om een beetje te kiezen, of soms, maar áltijd en helemaal. Sommigen vinden dat stoer. Anderen vinden het raar. 

Eens vroeg God ons de helft van al ons geld weg te geven. Dat is raar! We waren arm en van wat we hadden, moesten we nog eens de helft wegdoen. Toch deden we het. We dachten: Als Noach een ark moest bouwen op het droge land, kunnen wij best ons geld weggeven. Kijk wat Noach ervoor terugkreeg. We vertrouwden God, dus we deden het. 

Het oude is voorbij 

Tegen de stroom ingaan, betekent dat je wil doen wat God wil. Ook al vinden mensen dat raar. Het gaat niet om wat ík wil doen, maar om wat Gód wil. In de Bijbel staat: 

1 Johannes 2:15 Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, 16 want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. 17 De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.

Ik weet niet precies wat "de wereld" is. Wel dat het gaat over begeerte, inhaligheid en pronkzucht. Daar heb ik wel eens last van! Bijvoorbeeld met kleren kopen. Vroeger kocht ik heel vaak nieuwe kleren. Ik had nooit geld. Als ik het had, was het alweer op. Het was hebben, hebben, hebben. God sprak mij hierop aan. Hij zei: 

Mattheüs 6:25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? 26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?

Ik las dit en bekeerde mij. Dat betekent: ik vroeg vergeving. Ik koos om niet meer inhalig te zijn, maar om alleen te kopen wat ik nodig heb. Ik dankte God dat Hij mij voedt en kleding geeft. Ik kreeg genade

In de Bijbel staat dat Noach ook genade kreeg. Er staat niet waarvoor, maar ook Noach had het dus nodig. Net als alle anderen. Het verschil was dat hij heel graag goed wílde zijn. Daarom vergaf God hem. Zo is het ook met ons. 

God maakte een nieuwe start met Noach. 

Een nieuwe start

God maakte ook een nieuwe start met mij. Toen ik koos om God te volgen, veranderde ik. Opeens wilde ik niet meer dronken worden. Opeens stopte ik met roken. Ik leerde vergeven in plaats van boos worden. Ik wilde niet meer roddelen. Opeens… 

Het was alsof het oude ten onder was gegaan in het water. Zoals bij Noach! 

Bij ons kan dit ook gebeuren. Je hebt vast slechtheid meegemaakt, waardoor je beschadigd bent. Misschien hebben anderen je pijn gedaan. Of heb jij jezelf pijn gedaan. Bijvoorbeeld door negatief over jezelf te denken. Dan heb je genade nodig. 

God wil je troosten waar je pijn hebt. Hij wil je genezen waar je beschadigd bent. En je  vergeven waar je "de wereld" liefhad. Hij wil een nieuwe start met je maken! Als je daarvoor kiest, gaat God je veranderen, zodat je leert om zijn wil te doen

Kies je er ook voor om te gaan doen wat God wil?


De trailer van de film Noach


Geen opmerkingen:

Een reactie posten