dinsdag 2 december 2014

God zien met je eigen ogen

Lukas 6:38-40
Jezus zei: "Kan een blinde een andere blinde de weg wijzen? Nee, want dan vallen ze samen in een kuil. Een leerling weet niet zo veel als zijn Leraar. Pas als een leerling alles geleerd heeft, weet hij net zoveel."

Zo graag wil ik anderen helpen om meer op Jezus te gaan lijken. Ken je dat? Zodat mensen worden zoals God ze bedoeld heeft. Los van stomme dingen, zoals onzekerheid of pijn. Ik wil anderen graag naar Jezus wijzen. Dat ze God leren kennen als hun Vader. En niet meer blind zijn voor God.

Blind voor God


We kunnen allemaal blind zijn. Niet alleen als onze ogen het niet doen! Het gaat nu niet over de ogen op je gezicht, maar over geestelijke ogen. 

Stel dat God die olifant is. Hoe kun jij leren Hem helemaal te zien?

Je hebt geestelijke ogen, waarmee je geestelijke dingen kunt zien. Wat voor dingen?

  • De dingen die God doet
  • Gods plannen voor je leven
  • Hoe satan je probeert aan te vallen
  • Waarom God jou gemaakt heeft
  • Wie God, Jezus en de Heilige Geest zijn
  • Welke keuzes je het beste kunt maken
  • Welke talenten je hebt

Geestelijk zien


Wil je die dingen zien? Zorg dan dat je niet meer blind bent. Hoe doe je dat? Door naar Jezus te gaan. Je ogen gaan open, als je Zijn woorden leest in de Bijbel. En als je zijn stem hoort, als je met Hem praat. Jezus geeft het antwoord in:

Lukas 6:47-48
Jezus zei: "Stel dat iemand bij Me komt, naar Me luistert en doet wat Ik zeg. Zo iemand lijkt op een man die een stevig huis bouwt. Eerst graaft hij in de grond en maakt daar een fundament. Als er dan een overstroming komt, zal het huis stevig blijven staan. Het zal niet verwoest worden door het water, want het is goed gebouwd."

Je mag dus naar Jezus toe komen, Zijn woorden horen en Zijn woorden doen. Je mag ervoor kiezen dat God jou leidt. Dat Hij de baas is. Dan zorgt Hij dat jij kunt zien.

Jesaja 42:16
God zei: "Ik zal de blinden de weg wijzen. Ze weten niet waar ze heen moeten, maar Ik zal hun de weg wijzen. Ik zal met hen meegaan over onbekende paden. Overal waar het donker is, zal Ik zorgen voor licht. Als een pad te steil is, zal Ik het vlak maken."


Vragen voor jou


  1. Heb jij wel eens iets van God gezien? Zo ja, wat dan?
  2. Waarom heeft God jou gemaakt?
  3. Welke talenten heeft God jou gegeven?
Hulp nodig? Zoek het op of vraag het! 


Opdracht


  1. Lees een stuk uit de Bijbel, waarin Jezus zelf praat. 
  2. Welke dingen zegt Jezus in dit stuk? Schrijf ze op.
  3. Kies één ding uit om te gaan doen. Schrijf die op.
  4. Hoe ga je dat doen en wanneer?


Tip: kies één van deze stukken uit de Bijbel:


1 opmerking: