maandag 9 februari 2015

Omgaan met boze gevoelens


Sommige gevoelens zijn fijn, zoals je blij of veilig voelen. Sommige zijn vervelend of kunnen je in de war maken, zoals je boos voelen. Is het fout om boos te zijn? Waar komt boosheid vandaan? En hoe gaan we er goed mee om? 

Omdat God ook boosheid voelt


Laten we bij het begin beginnen:

Genesis 1:26 
God zei: "Nu wil ik mensen maken. Ze moeten op Mij lijken."

Wij lijken op God. God heeft emoties en daarom wij ook. God voelt zich van alles: blij, tevreden, enthousiast, teleurgesteld, verdrietig…  De Bijbel staat er vol mee. Wist je dat Hij meer dan 20 keer boosheid voelde in het Oude Testament? Hij werd bijvoorbeeld boos op Mozes, Salomo, Jerobeam, de inwoners van Juda, Amasja, de inwoners van Jeruzalem, de vrienden van Job, David, maar meestal op alle Israëlieten bij elkaar.

Hier wat voorbeelden:

Deuteronomium 29:25-26a 
De Israëlieten zijn andere goden gaan vereren, en voor ze gaan knielen. Daarom is de Heer zo boos op zijn volk. Hij is kwaad op ze, heel erg kwaad!

1 Koningen 11:9a 
Toen werd de Heer boos op Salomo. Want Salomo was niet langer trouw aan de Heer, de God van Israël.

Job 42:7a 
Nadat de Heer tegen Job gesproken had, zei Hij tegen Elifaz: “Ik ben boos op jou en je vrienden. Want jullie hebben niet de waarheid gesproken over mij.”

Dus, omdat God emoties heeft, maakt Hij mensen met emoties. Dat betekent dat boosheid oké is, want God is oké. Als Hij zich boos mag voelen, mogen wij dat ook.

Wanneer wij boos worden


Er zijn veel redenen voor boosheid:
  •        teleurstelling
  •        er gebeurt iets vervelends
  •        iemand doet je iets aan
  •        onmacht: iets wat je graag wil, lukt niet
  •        onrechtvaardigheid

Zo werd ik eens boos op mijn man. Hij ging opeens ’s avonds naar een vergadering, terwijl ik had verwacht dat we allebei thuis zouden zijn. Ik voelde mij daardoor teleurgesteld en aan de kant gezet. Iets dat ik graag wilde, kon niet meer. Ik zei: “We zouden gezellig tijd samen hebben en nu ga je weg! Dat was niet de afspraak!” 



Bedenk eens een keer dat jij boos werd op iemand. Schrijf op voor jezelf:
  1. Wat deed hij/zij, waardoor jij boos werd? 
  2. Wat deed dat met jou?
  3. Wat deed jij toen met je boosheid?

Wat we doen met boosheid

Wat kunnen we doen als iemand ons iets aandoet? We kunnen Gods voorbeeld volgen. Hij werd boos op de Israëlieten, omdat zij ontrouw waren. God vergeeft en kiest om zelf wel trouw te blijven aan de Israëlieten. En Hij vertelt ze wat het met Hem doet. Dat is knap!

Micha 7:18, 20 
U bent een God die schuld vergeeft. U kijkt niet meer naar de fouten van uw volk. U blijft niet altijd boos, maar U wilt ons graag uw liefde laten zien. U zult trouw zijn aan uw volk. U zult uw volk liefhebben, zoals U vroeger beloofd hebt.

Eerst kunnen we degene die ons iets aandoet, vergeven. Vergeven is iets tussen jou en God. Je doet het in gebed. Bijvoorbeeld: “Here God, ik vergeef … dat hij/zij … heeft gedaan, waardoor ik mij … voelde.” Vergeven doe je ook als je die persoon niet meer ziet. Bijvoorbeeld als hij/zij aan de andere kant van Nederland woont of al gestorven is.

Marcus 11:25 
En als je aan het bidden bent, vergeef dan een ander zijn fouten. Dan zal je hemelse Vader ook jouw fouten vergeven.

Efeze 4:26
Als je boos bent, ga dan geen verkeerde dingen doen. Maar zorg ervoor dat je boosheid snel weer verdwijnt, dan kan de duivel geen invloed op je krijgen. 

Als je vergeeft, zakt je boosheid. Pas als je rustig bent, kun je erover gaan praten met diegene. Het lukt beter om rustig uit te leggen wat je dwars zit. Vertel wat de ander deed, waardoor jij je naar voelde. Leg uit hoe dat komt. Zoek samen naar een oplossing: hoe voorkomen jullie dit in de toekomst?

Leviticus 19:17b 
Als je boos bent op een ander, moet je dat tegen hem zeggen. Want als je boos op hem blijft of hem gaat straffen, word je zelf gestraft.

Ook God zegt tegen mensen dat Hij zich boos of gekwetst voelt. Jij mag dat ook doen. Vind je dat lastig? Bedenk van tevoren wat je wil zeggen. En mag God je erbij helpen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten